Ilość odbiorców gazu ziemnego w Polsce szacuje się na ponad 6,5 mln odbiorców indywidualnych oraz ponad 200 tys. firm. W porównaniu do ilości odbiorców (liczników energii elektrycznej) jest to ponad dwukrotnie mniej w przypadku odbiorców indywidualnych prądu i ponad 5 krotnie mniej jeśli chodzi o segment biznesowy. Urząd Regulacji Energetyki cyklicznie podaje dane dotyczące zmiany sprzedawcy gazu. Odnosząc je do np. ilości zmian sprzedawcy prądu wartości te nie są imponujące. Dlaczego?
Zmiana sprzedawcy gazu 2016
Pierwszym rokiem kiedy ilości zmian sprzedawcy gazu w Polsce zaczęły sięgać kilku tysięcy był rok 2015, a właściwie końcówka 2014 roku. Wtedy to jako pierwszy niezależny sprzedawca gazu firma Energetyczne Centrum przygotowała ofertę dla klientów indywidualnych. Spoty reklamowe można było zobaczyć m.in. w ogólnopolskich telewizjach. Efektem działa jeszcze w roku 2014 były wzrost ilości zmian sprzedawcy gazu do poziomu ponad 7 tys. W roku 2015 także inni sprzedawcy gazu przygotowali oferty dla odbiorców końcowych, czego skutkiem był wzrost odbiorców, którzy zdecydowali się na tańszy gaz do ponad 30 tys. Patrząc na obecny rok widzimy, że już w 3 z 4 kwartałów tego roku ilość zmian sprzedawcy gazu ziemnego jest większa niż sumaryczna wartość w latach poprzednich. Szacujemy, że tylko w roku 2016 ilość zmian sprzedawcy gazu wzrośnie do ponad 40 tys. w skali roku.
Zmiana sprzedawcy gazu 2017
Jakim rokiem dla alternatywnych sprzedawców gazu oraz handlowców będzie rok 2017? Naszym zdaniem czynniki decydujące o rozwoju rynku gazu ziemnego w Polsce idą jak najbardziej w dobrym kierunku. Po pierwsze to w roku 2017 ma dojść do uwolnienia cen gazu ziemnego dla firm. Brak konieczności zatwierdzania taryf sprzedawców gazu przez Urząd Regulacji Energetyki, to nie tylko mniejsza papierologia, ale przede wszystkim sprawniejszy proces przechodzenia ze sprzedawcy A do sprzedawcy B. Łatwiejszy proces to proces szybszy, a także czy przede wszystkim mniej kosztowny. Zyskiem alternatywni sprzedawcy gazu będą się dzielić z klientami, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić swoją ofertę. Drugim niepodważalnym argumentem, który pozytywnie wypływa na rynek jest terminal LNG w Świnoujściu dzięki któremu Polska otwarła się szeroko na niskie ceny gazu z całego świata.
Ostatnim czynnikiem, który naszym zdaniem będzie wpływał na wzrost liczby zmian sprzedawcy gazu to kwestia medialności i ilości reklam w telewizji związanych z możliwością zmiany sprzedawcy gazu. Kampanie reklamowe firmy Tauron – RABATOR czy PGNiG – PiG są emitowane w największych stacjach radiowych i telewizyjnych, dzięki czemu temat zmiany sprzedawcy gazu nie odstrasza już praktycznie nikogo.
Pamiętajmy też o wciąż niewykorzystanym potencjale jaki mamy na rynku gazu ziemnego. Zmiana sprzedawcy gazu 2016 roku będzie wynosić lekko ponad 1% potencjału jaki mamy w ilości ponad 6,5 mln odbiorców gazu ziemnego